مطالب آموزشی

دستکش نیتریل چیست؟ چه کاربردی دارد؟

دستکش ایمنی در مشاغل مختلف

دستکش نیتریل نوعی دستکش صنعتی است، که از مقاومت خوبی در مقابل نفوذ روغن و مایعات شیمیایی برخوردار است. این دستکش، در دو نوع تمام نیتریل یا ترکیبی تولید می شود. نوع ترکیبی این دستکش، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف، از جمله مراکز سرویس خودرو، صنایع رنگ و رزین و … دارد.[/

 

دستکش نیتریل چیست؟

دستکش نیتریل یکی از انواع دستکش های صنعتی است. این دستکش کار، از ماده اولیه ای به نام آکرونیتریل بوتادین تهیه می شود که قابلیت ارتجاعی بالایی دارد. این ماده شباهت های زیادی به لاتکس طبیعی دارد، اما دلیل استفاده از این ماده برای ساخت دستکش های صنعتی، در درجه اول کارایی و مقاومت بالاتر این ماده نسبت به لاتکس طبیعی و در درجه بعدی، حساسیت برخی از افراد به لاتکس طبیعی بود، که نیاز به تولید این محصول را بیشتر می کرد. آکرونیتریل بوتادین یک پلیمر ارتجاعی است، که از حرارت دادن پلاستیک، در دمای مشخص و در مدت زمان معینی تولید می شود.

این ماده، به سختی با سایر مواد شیمیایی واکنش داده و ویژگی های مکانیکی آن، باعث شده تا از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشد. لذا در مواردی که نیاز به تحرک بالا (مثلاً انگشتان دست) داریم، استفاده از این ماده، بسیار کاربردی است. این دستکش در برابر مواد شیمیایی، حلال ها و شوینده ها، مواد نفتی و… از مقاومت بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل مقاومت کششی بالا، به راحتی سوراخ نمی شود و از دوام و عمر مناسبی برخوردار است. نوع نازک تر این دستکش ها، در رستوران ها و مراکز تهیه مواد غذایی، بخش بهداشت و درمان و موارد مشابه کاربرد دارد. یکی از بهترین برند های تولید این نوع دستکش، شرکت تولید دستکش استادکار و دستکش گیلان می باشد. دستکش نیتریل استادکار و دستکش نیتریل گیلان از مرغوب ترین دستکش های موجود در بازار است.

دستکش نیتریل چه کاربرد هایی دارد؟

این دستکش در برابر مواد شیمیایی، مواد نفتی، حلال و رنگ و… مقاومت خوبی از خود به نمایش می گذارد. استفاده از این دستکش ها، در موارد زیر رایج است:

  • تعمیرگاه خودرو :

    از انواع دستکش های ترکیبی نیتریل-پلی استر یا نیتریل-کتان می توان در تعمیرگاه های خودرو استفاده نمود.

  • مراکز تعویض روغن خودرو :

    اگر نیاز به فرو بردن دست در روغن کارکرده و… داشته باشیم، توصیه می شود از دستکش تمام نیتریل با ساق بلند استفاده شود. در غیر این صورت، می توان از انواع ترکیبی ای محصولات استفاده کرد.

  • پتروشیمی ها :

    پتروشیمی ها از مراکزی هستند که کارگران آنها، در ارتباط مستقیم با حلال های نفتی، انواع ترکیبات شیمیایی، فرآورده های نفتی و… هستند. با توجه به میزان ارتباط کارگران بخش های مختلف با این مواد، باید از دستکش های تمام نیتریل یا ترکیبی استفاده شود.

  • مراکز تولید یا ترکیب رنگ :

    با توجه به مواد شیمیایی و حلال های صنعتی، مانند تینر، که در این صنعت کاربرد دارند، لازم است از دستکش مناسب استفاده کنیم.

  • کارگاه های صنعتی :

    در بسیاری از کارگاه های صنعتی، کارگران با انواع روغن و سایر مایعات شیمیایی ارتباط دارند. بعلاوه، لازم است با انواع آچار یا سایر ابزار آلات، کار کنند. بهترین انتخاب برای این افراد دستکش ترکیبی با کتان یا پلی استر سبک است.

  • مراکز تهیه مواد غذایی :

    مزیت استفاده از دستکش ایمنی نیتریل سبک در این مراکز، امکان استفاده طولانی مدت از آن، در طول یک شیفت کاری است. به این ترتیب استفاده از این نوع از دستکش ها، علاوه بر کارایی بالا، از نظر اقتصادی هم، به صرفه است.

  • مراکز بهداشتی و درمانی :

    در مراکز مرتبط با بخش بهداشت و درمان نیز، می توان از انواع دستکش با روکش نیتریل سبک و با دوام استفاده نمود.

دستکش نیتریل در چه مدل هایی تولید می شود؟

دستکش نیتریل در ضخامت های مختلف، به صورت تمام نیتریل یا ترکیبی با پارچه تولید می شود. انواعی از این دستکش، که به صورت تمام نیتریل ساخته می شوند، برای کار در محیط هایی که کارگران، به شدت با روغن، مایعات شیمیایی و… برخورد دارند مناسب است. همچنین انواعی از این دستکش که به صورت ترکیبی از پارچه و نیتریل تولید شده اند، برای کار های عمومی سبک، در محیط های خشک یا روغنی، مانند تعمیرگاه ها، کارگاه های صنعتی کوچک و… کاربرد دارند. این دسته از دستکش ها تا جایی که سطح آن با نیتریل پوشیده شده در برابر نفوذ روغن و سایر مایعات، مقاوم هستند. مزیت این نوع از دستکش های ایمنی نیتریل که به صورت ترکیبی از نیتریل و پارچه کتان یا پلی استر تولید می شوند، امکان تحرک بالای دست، گردش هوا و خنک شدن آن است.

برای خرید دستکش نیتریل به چه مواردی توجه کنیم؟

هنگام خرید هر نوع دستکش کار، از جمله این نوع دستکش توجه به اندازه دست و سایز دستکش بسیار مهم است. اگر اندازه دستکش کوچکتر از سایز دست شما باشد، به سرعت خسته می شوید و توان اجرای حرکات دست به شکل صحیح را نخواهید داشت. از طرفی، با انتخاب دستکش های بزرگتر، دقت عمل شما در جابجایی اجسام، کار با پنل ها و دکمه ها، مونتاژ قطعات و… کاهش یافته و امکان بروز حوادث بیشتر می شود.

نکته بعدی، توجه به میزان نفوذ پذیری دستکش است. آیا یک دستکش تمام نیتریل نازک نیاز دارید یا یک دستکش ترکیبی؟ همچنین اگر نیاز به کار با ابزار مختلف دارید، وجود آج یا شیار در کف دستکش، موجب گیرایش بهتر اجسام و ابزار و راحتی کار شما می شود. با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار، می توانید با یک کارشناس خبره در رابطه با انتخاب دستکش مورد نظر، مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *